14 dec. 2009

Gandirea pozitiva si oamenii obisnuiti





Vroiam sa vorbesc astazi despre gandirea pozitiva si despre modul in care este ea perceputa de un om obisnuit.
Cand ii spui cuiva sa gandeasca pozitiv observi de fiecare data cam aceleasi tipare. Ca si cum gandirea pozitiva ar fi o ciuma sau un flagel, respectivul se apara cu inversunare de aceasta incepand sa enumere instant motive din cauza carora el considera ca nu poate gandi pozitiv.

El incepe de fiecare data o fraza de genul:


"Bai nene nu vezi ca nu am bani, nu pot sa imi platesc chiria, sunt somer, nevasta'mea e curva, n-am timp, n-am spatiu, nu stiu, sunt prea batran,(sau  prea tanar), nu am experienta etc." In fine, enumerand atatea motive incat orice om normal se regaseste intr-un final, macar cat de cat in descrierea facuta, poti sa exprimi in cele din urma: "Felicitari Gigele esti si tu pamantean ca toti ceilalti!"

Dupa ce si-a terminat peroratia Gigel exclama ca o concluzionare: " Deci cum sa gandesc pozitiv? Ha? Sa zic ca am bani de chirie cand nu am? Adicatelea sa ma mint singur!? Sa imi zic ca pot sa ridic 200 de kg la piept cand nu pot ?"

Asadar intr-o faza incipienta, Gigel are impresia ca gandirea pozitiva este un fel elegant de a te minti singur adica un fel de om cu capul in nori care viseaza cu ochii deschisi la cai verzi pe pereti.
In aceasta etapa sa nu faci greseala sa ii spui lui Gigel faptul ca gandirea pozitiva se refera la faptul ca nu trebuie sa te focusezi pe probleme. Nu o sa faci decat sa pui paie pe foc:

"Adica cum sa nu ma gandesc la probleme? Esti dus cu capul bai nene, pai daca nu ma mai gandesc la plata chiriei se plateste singura a dracu' !?"

Daca ii spui lui Gigel ca gandurile pozitive atrag evenimente pozitive si il convingi cat de cat de lucrul asta exista posibilitatea sa il auzi pe Gigel zicand:
" Sa gandesc pozitiv, sper ca nu mi-au spart masina!!"

In fiecare zi Gigel are un flux neuronal frenetic si asta nu pentru ca ar fi un geniu care creeaza opere memorabile ci pur si simplu isi umple mintea cu aceleasi si aceleasi ganduri de a caror repetitivitate nu este nici macar constient:
"Firar al dracu sa fie, iar vine factura la curent, am de platit  rata la masina, au bagat astia caldura mai deveme  sa vezi cat vine intretinerea..."
Mintea lui face o constanta enumerare a problemelor cu care se confrunta si se concentreaza atat de tare pe acest recensamant al problemelor incat uita cu adevarat esentialul. Facand o simplificare la maxim ni-l putem inchipui pe Gigel ca pe un copil de clasa I-a care isi repeta intr-una " Trebuie sa rezolv problema asta cu 2+2, trebuie sa rezolv problema asta cu 2+2...." dar caruia nici prin cap nu ii trece sa gaseasca solutia.

Revenind la Gigel i-am pus urmatoarea intrebare:" Gigel te-ai gandit sa iti iei un al doilea job?"
La care Gigel ramane perplex:"Ha!? Nu mi-a trecut niciodata prin cap sa muncesc in 2 locuri"
"Ei bine Gigele in loc sa te gandesti ca ai de platit intretinerea nu era mai bine sa te gandesti cum sa faci rost de bani in plus ?"
"Ba da, tocmai i-am cerut lu' soacra'mea 2 milioane imprumut."

Mi s-a facut lehamite de Gigel desi el este exponentul unei intregi natii, este arhetipul romanului obisnuit.
Romanul obisnuit care isi zice" Mi s-a stricat televizorul si nu am bani sa imi iau altul ce sa fac!?" Ei bine face un credit pe 3 ani si plateste televizorul de 5 ori valoarea lui! Dupa care isi deplange destinul defavorabil, de oropsit al sortii.

Dar sa revenim.

Ce inseamna pana la urma gandirea pozitiva?
Mai jos sunt cateva principii care contureaza cat de cat conceptul de gandire pozitiva:

1. Orice eveniment fie el pozitiv sau negativ,  contribuie la experienta de viata a individului.
Pe principiul:  "ce nu te omoara te face mai puternic",  evenimentele care se deruleaza in viata unui individ, nu trebuiesc interpretate ca parte a unui destin implacabil si catastrofic ci ca experiente de viata care sunt necesare in plan evolutiv si spiritual.

2.Sa stii sa iti pui intrebarile cele mai bune. In loc sa te intrebi disperat ca majoritatea pamantenilor" De ce mi se intampla tocmai mie asta!?" sa poti sa vezi dincolo de evenimentul negativ si sa poti sa te intrebi" Ce pot sa invat din asta? Ce greseli trebuie sa evit data viitoare pentru a putea reusi ?

3. Sa faci o ierarhizare pe grade de importanta/timp a problemelor cu care te confrunti si sa le accesezi doar in momentul in care situatia conjuncturala este favorabila rezolvarii problemei respective.
Exista oameni, asemeni lui Gigel care isi petrec mare parte din viata enumerand mental problemele cu care se confrunta. Ei fac asta indiferent de momentul , conjunctura in care se afla, indiferent ca sunt in concediu, sau la munca, daca sunt la o petrecere sau in spatele biroului la job. Ei uita sa se mai relaxeze sa se bucure de viata si isi duc existenta intr-o continua tensiune intretinuta artificial de gandurile negative, repetitive care se deruleaza pe ecranul mental. Din pacate avem o singura viata si realizam prea tarziu ca meritam si noi un dram de relaxare, de fericire, de nebunie, care sa ne faca sa traim fiecare clipa ca si cum ar fi ultima.

 4.Concentrarea asupra obtinerii unei rezolvari si nu asupra problemei in sine.
"Vedeti jumatatea goala sau cea plina a paharului?" sa stiti ca este o intrebare cu talc, pentru ca daca reducem la procent ajungem la 50% - 50%. Poate ca nu este intrebarea potrivita. Ce ar fi daca un acrobat care merge pe sarma la 50 de metri inaltime este intrebat"Crezi ca o sa reusesti sa ajungi pana in partea cealalta sau o sa cazi?" Cel care raspunde ca vede jumatatea goala a paharului indiferent ce justificari gaseste pentru raspunsul lui este un om care nu gandeste pozitiv!
Revenind la acrobatul care merge pe sarma si analizand situatia observam ca are o problema:s-ar putea sa cada si o rezolvare:sa ajunga de partea cealalta si in felul asta rezolva problema.
Ce ar fi daca in timp ce el merge pe sarma in loc sa se gandeasca la rezolvare, sa se concentreze doar asupra problemei: "O sa cad, simt ca nu mai pot, o sa cad de pe sarma, imi tremura picioarele, o sa cad..." ?
Va suna cunoscut? Va recunoasteti? Va aduceti aminte in studentie de colegii care repetau  obsesiv inaintea examenului:" Am uitat tot, nu cred ca o sa iau examenul, nu sunt pregatit, sigur o sa imi dea ceva ce nu stiu, sper sa nu ma blochez" ?

5.Gandurile frumoase despre tine, ceilalti si tot ceea ce te inconjoara au cel mai mare impact in schimbarea ta ca om!

Sper ca am reusit cat de cat sa va fac sa intelegeti parerea mea despre gandirea pozitiva si fara a avea pretentia de a enumera toate aspectele am reusit sa creionez in linii mari ceea ce eu consider a fi gandirea pozitiva. Si nu uitati sa fiti mai buni cu voi si ceilalti pentru ca numai asa veti putea trai mai linistiti mai impacati si veti fi mai bogati sufleteste!

Si tine minte:

8 comentarii:

  1. Minunat acest articol! Intr-adevar, gandirea pozitiva poate schimba conceptia omului in fata greutatilor vietii. Nu rezolvi nimic plangandu-ti de mila si neincercand sa gasesti si alte posibilitati pentru iesirea dintr-un impas. Din contra, daca-ti impui realizarea unei dorinte si esti permanenent concentrat pe aceasta dorinta, gandind totodata si un plan de realizare a ei si respectandu-l, e imposibil ca mai devreme sau mai tarziu, acea dorinta sa nu se realizeze. Felicitari pentru articol! O zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  2. Iti multumesc pentru aprecieri Nea Costache mai ales ca vin din partea unui om cu experienta de viata, ceea ce ma bucura si mai mult!
    Ar fi frumos daca, cat mai multi romani ar avea acces la articole de genul asta pentru ca romanii au o tendinta maladiva de a-si plange de mila in loc sa caute rezolvari la problemele pe care le au...

    RăspundețiȘtergere
  3. Gindirea pozitiva, este cea mai sfinta! Te asteapta un premiu la mine in blog. Sarbatori fericite! Cami

    RăspundețiȘtergere
  4. Cami, multumesc mult pentru premiu:)

    RăspundețiȘtergere
  5. Sfanta sarbatoare a Craciunului sa va aduca numai bucurii alaturi de cei dragi !
    Sa aveti parte de multa caldura si pace in suflete si in casa, si multa sanatate! Cami

    RăspundețiȘtergere
  6. Hahaha, deși urăsc ”literatura” motivațională (dar am în minte titluri geniale pentru cărți de genul ăsta) articolul de față parcă mi-a fost dedicat mie!:)

    Nu, nu pentru că nu gândesc pozitiv. Ci fiindcă, întâmplător, ziua de azi am traversat-o gigelian, plângându-mă că dacă nu termin o lucrare (n.r. juridică) în noaptea asta, mâine nu am cum s-o depun și sar din termen.

    E aproape miezul nopții și eu citesc bloguri. Q.E.D.

    Sunt un om obișnuit.:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Felicitari pentru articol. O altfel de abordare!

    RăspundețiȘtergere
  8. Mi-a placut postarea ta si nu stiam de ce. La final am observat. Amandoi am concluzionat la fel.
    http://www.unaltfeldeblog.com/2011/07/gandire-pozitiva-versus-gandire.html

    De altfel, nici nu prea ai cum sa-i convingi pe "ceilalti" ... parca sunt de pe alta lume ... dar nici indiferent parca nu prea poti sa stai.

    RăspundețiȘtergere