24 iun. 2009

Cum sa te lasi de fumat rapid si fara sevraj!

Despre renuntarea la fumat am mai scris. Vreau ca in randurile urmatoare sa conturez un set de reguli care sper ca va vor ajuta sa scapati de fumat cat mai usor.

Sa incepem asadar cu urmatoare remarca: totul se rezuma la a incerca sa desfiintezi si sa remodelezi sabloanele pe care creierul tau le-a creat ca urmare a relationarii tale cu mediul inconjurator vizavi de fumat .

In momentul in care tu interactionezi cu mediul inconjurator practic reactionezi la niste stimuli externi. Creierul inregistreaza modalitatea de raspuns vizavi de un stimul si o foloseste de fiecare data cand identifica o situatie asemanatoare. Daca doriti sa aprofundati subiectul automatismelor creierului uman puteti citi aici. Sunt asa numitele automatisme care ne guverneaza viata si care se regasesc din abundenta si in problema renuntarii la fumat.

Creierul uman are o capacitate fantastica de a genera scenarii, in marea lor majoritate negative. Este pe de-o parte un lucru bun. Nu am fi supravietuit ca specie daca nu am fi fost pregatiti pentru tot ce este mai rau.

In momentul in care creierul este pus in fata unei situatii noi, genereaza scenarii si alege o modalitate de raspuns pe care o va inregistra si o va folosi si data viitoare cand se confrunta cu o situatie asemanatoare.

De ce va spun toate astea?

Pentru ca tigarile nu genereaza sevraj fizic!

Sa presupunem ca fumati de ani buni. Ca fumati 2 pachete de tigari pe zi! Dintr-o data brusc renuntati la fumat...

Vreau sa aud acum ce dialog interior aveti? Ce va imaginati? Ce simtiti? Ce imagini proiectati?

O simulare de dialog interior ar fi urmatorul:
"Nu am mai fumat de 5 ore, parca simt cum ma ia cu transpiratii, sigur nu o sa pot sa dorm la noapte, nu cred ca am sa pot sa rezist, parca ma ia cu ameteala, oare am si temperatura? Daca ma imbolnavesc dracu de ceva? Parca am o stare ciudata! Oare incep sa tremur ?"

Creierul e pus intr-o situatie absolut noua, nu are nici un scenariu predefinit si se chinuie sa genereze o reactie de raspuns. Va bombardeaza cu scenarii negative in speranta ca va gasi cat de curand o modalitate de raspuns.

Daca dati curs glasului interior si il lasati sa se deruleze in voie nu veti face decat sa va sugestionati negativ!

De la individ la individ, se pot obtine urmatoarele rezultate ca urmare a privarii organismului de nicotina:
-unii reusesc sa se sugestioneze negativ si declanseaza stari de transpiratie abundenta
-altii permit acelasi glas interior si au insomnii si presiuni intracraniene
-altii nu au absolut nimic!

Toate aceste reactii nu au nici o baza reala si nu sunt decat reprezentari alese de creier ca fiind adecvate pentru situatia noua in care se gaseste!

Subconstientul nostru este responsabil de buna desfasurare a "activitatii" zilnice in organism. El "ruleaza niste programe" prin care : tu poti sa respiri, inima ta bate regulat, el are grija ca oxigenul sa fie transportat prin sange la organele vitale, el este "sistemul tau de operare" care desfasoara activitati atat de complexe de care tu habar nu ai si fara de care ai fi cu siguranta mort. Pe langa toate astea primeste in continuu mesaje din constient pe care le interpreteaza si genereaza o modalitate de raspuns.

De asemenea subconstientul tau este foarte susceptibil. Sa zicem ca ai un proiect de realizat sau ca ti-ai impus un tel. Daca vei transmite mesaje negative gen" Nu cred ca pot sa fac asta, este prea greu pentru mine, problema asta ma depaseste, nu cred ca se poate realiza asta indiferent cat de mult m-as chinui, etc" subconstientul o va interpreta ca atare si nu va debloca resursele necesare atingerii scopului propus. Exista o posibilitate foarte mare sa esuezi.

Ei bine aici apare prima regula fara de care nu puteti sa treceti peste starea initiala de asa zis sevraj:

1. Transmiteti sugestionari pozitive creierului!
"Ma simt chiar foarte bine fara tigari! Uite, starea asta e chiar usor euforica! Mi-a revenit mirosul! Parca simt cum plamanii mei devin din ce in ce mai curati! Ce respiratie proaspata am! Ma simt alt om! Imi place atunci cand imi impun vointa! E viata mea si aleg sa o traiesc asa cum vreau EU! Am atat de multa energie, ma simt de parca as putea alerga cu un milion de km pe secunda! Ce senzatii frumoase, ma simt bine si ma simt diferit! Sunt pe drumul cel bun si sunt mandru de mine, am luat o decizie buna. Daca pot sa fac lucrul asta inseamna ca viata mea se va schimba in bine si voi putea sa fac tot ceea ce imi doresc! Am descoperit calea catre succes! Etc"

2. Nu anuntati pe nimeni si nu declarati ca v-ati lasat de fumat!
Stiu poate va contrariaza afirmatia de mai sus dar in astfel de cazuri prietenii nu sunt buni decat sa declanseze reactia de "fruct oprit". De ce spun asta? Pentru ca decizia trebuie sa va apartina in totalitate si este necesar sa puteti sa o gestionati in liniste.

Prietenii sunt buni in astfel de momente sa genereze interdictii:" Ai spus ca te-ai lasat de fumat, nu ai voie sa fumezi!" Daca nu gestionezi bine relatia cu subconstientul vei agrava situatia si vei genera si frustrari" Adica cine e el sa imi spuna sa nu mai fumez? Uite ca aprind o tigare numai asa de-al dracu sa arat ca fac numai ce vreau eu!"

Daca prietenii observa ca nu mai fumati puteti spune:" Azi parca nu am chef, cred ca sunt un pic racit, o sa vad maine ce fac."

3. Nu va lasati de comun acord ,de fumat, in in acelasi timp cu alta persoana!
Decizia trebuie sa va apartina in totalitate. Daca va lasati in acelasi timp de fumat, cu alta persoana, exista riscul ca el sa recidiveze si sa te faca sa recidivezi si tu. Banuiesc ca va inchipuiti dialogul" Mai eu azi am fumat, nu mai pot sa stau fara tigari, hai ia si tu una, hai sa fumam macar cate una si dupa aia vedem noi."

4. Profitati de plusul de energie pe care il castigati renuntand la tigari si faceti sport!

In momentul in care faci miscare , creierul genereaza endorfina, iti da o stare de calm, liniste, seninatate pe care nu o poti atinge nici cu un miliard de tigari. Daca reusesti sa faci activitate fizica mai mult de 2 saptamani vei genera o dependenta a creierului de endorfina generata in urma efortului care nu poate decat sa iti fie benefica!

O sa scriu mai multe data viitoare, intre timp, pentru cei care cititi articolul, vreau sa stiti ca pot sa va ofer un real ajutor in procesul de renuntare la fumat si nu ezitati sa cereti ajutorul in acest sens.

Diferenta dintre un psiholog clasic si demodat care va ofera suport in procesul de renuntare la fumat si mine este ca, eu va pot ajuta gratis...

2 comentarii:

  1. Am sa incerc metoda descrisa de tine! Am sa revin cu rezultatul si am sa iti dau comment! Pana atunci te astept pe blogul meu: Asistenta si Consultanta GRATUITA IT

    RăspundețiȘtergere
  2. Cand va veti hotari sa reuntati la “placerea” de a fuma,va asteapta o echipa de sprijin aici :
    http://www.stopfumatul.ro/forum/index.php

    RăspundețiȘtergere